Følelser mellem dig og andre

Følelser i relationer mellem dig og andre

Introduktion  til eksempler på svære følelser i relationer.

De fleste svære følelser i vores liv opstår i vores relationer til andre mennesker eller i manglen på samme.

På denne side giver hvad for situationer vi kan komme til at stå i.

Du kan være mere eller mindre bevidst om, hvad foregår inde i dig selv og hvad der vækkes indeni dig, når du er sammen med andre med andre mennesker.

Det er helt normale følelsesmæssige tilstande, der både kan være svære og lette at håndtere alt efter hvem vi er.

Eksempler handler hvordan du bliver trigget af følelser inde i dig selv i samspil med dine relationer til andre mennesker fx familie, venner, kolleger etc.

Nogle gange kan det være svært at komme videre, når du først ender i en negativ følelsesmæssig spiral.


Her er det godt at få hjælp til at undersøge, udforske og sætte ord på, hvad der foregår, når du bliver fanget ind i noget, du gerne vil ud af igen.
 

Mit håb er, at du kan genkende dig selv i nogle af dem og vil række ud efter hjælp.

Min terapeutiske opgave er at lytte og  at hjælpe dig selv til større indre klarhed og lethed så dine følelser udgør et sundt livskompas, som sætter en frisk og harmonisk retning for dit liv.

Alle situationer er skrevet med baggrund i mine egne erfaringer med følelser, tanker og forestillinger om, hvordan indre kampe og udfordrende relationer kan stå i vejen for at føle sig godt tilpas indeni og mærke glæde ved livet. 

Skamfuld, misforstået, svigtet

Eks.1. Du føler dig skamfuld:
Du har trådt i spinaten. Du har dummet dig, og du ved det godt. Du føler dig skamfuld over, hvad du har gjort. Det er okay at føle noget skam, problemet er bare, at du har sagt undskyld flere gange, og nu er det fem år siden, det skete. Du føler stadig skam, du kan ikke komme af med skamfølelsen. Du føler dig forkert. Du isolerer dig og skammer dig over, at du er kørt fast. Du har ingen at betro dig til for det er for skamfuldt. Du trænger til at tale, du trænger til at få sat ord på det skete. Du trænger til at blive mødt uden fordømmelse og sætte ord på, hvad der skete for dig og indeni dig.

Eks.2. Du føler dig misforstået:
Du føler dig helt misforstået i dine relationer. Du prøver at forklare dem, hvordan du har det. Det er håbløst. Du får en følelse af, at der ikke er nogen for dig. Du kan ikke tale med din familie og dine venner, for de forstår ikke, hvad det vil sige at være dig. De forstår dig ikke, og de forstår ikke, hvem du er. Du trænger til at tale om dig selv og dine oplevelser. Du trænger til at blive hørt lige der, hvor du er i livet lige nu og her. Du trænger til at fordøje misforståelserne og se nærmere på, hvad de gør ved dig.

Eks.3. Du føler dig svigtet:
Du føler dig svigtet. Du havde drømme, der ikke blev opfyldt. Din kæreste skred. Du blev ledig. Du kom ud for en ulykke, og det er svært at finde ud af livet nu efter alt er så forandret. Drømme forsvandt pludseligt, skyllet ud i toilettet. Du føler dig svigtet af dine bedste veninder/venner. De ringer aldrig. Det er altid dig, der skal tage kontakt selv om du har det svært. Du trænger til at tale om alt det, der ikke blev. Du trænger til at tale om det, der forandrede dit liv. Du trænger til at sætte ord og følelser på dine følelser af svigt.

 

Overvældet, overrumplet, uværdig

Eks.1. Du føler dig overvældet:
Hold da op. Du føler dig fuldstændig overvældet af de ord, der kom ud af munden på din partner. Det minder dig om din far eller mor eller bror. Du kan ikke forstå, hvorfor han/hun siger sådan. Du forstår ikke, hvorfor han/hun taler sådan til dig. Du føler dig overvældet af tomhed, når du ser, hvad andre gør sammen med deres mor/far/partner osv. Du føler dig skuffet. Du føler jalousien, når du ser andre har det godt. Du føler dig trykket og forladt. Hvordan skal du komme dig over overvældelsen – hvordan skal du få det bedre?

 

Eks.2. Du føler dig overrumplet:
Du føler dig overrumplet over at andre bestemmer over dig. Du har svært ved at forstå, hvorfor du ikke bare siger fra. Du finder altid en undskyldning for den opførsel, og alligevel føler du dig overrumplet og forundret. Du har en følelse af at stå alene med det. Det er for flovt at dele med nogen. Du siger nogle gange lidt til en ven, og du ved andre hører noget. Du ved, at du må gøre noget. Problemet er bare, at du også føler dig overrumplet ved tanken om at handle på det, og magtesløsheden dræner dig for energi og lammer dig. Du har brug for hjælp.

Eks.3. Du føler dig uværdig:
Det er lige meget, hvor umage du gør dig for I har det godt og er glade, du kommer altid i kontakt med en følelse af at være uværdig. Du bliver aldrig god nok. Det er som om at jo mere du anstrenger dig for at gøre det godt og rigtigt, jo mere uværdig føler du dig. Der er noget dybt indeni dig, der får dig til at føle dig uværdig i jeres samvær. Du ved ikke, hvor følelsen kommer fra. Du ved bare, at det er utrolig ubehageligt, og at det hæmmer din livskvalitet. Du vil gerne prøve at forstå, hvad det handler om.

Uelsket, afvist, ekskluderet

Eks.1. Du føler dig uelsket:
Du har en kæreste eller ægtefælle og alligevel føler du dig ofte uelsket, især når I er sammen med andre. Du føler, at han/hun glemmer dig, og du kæmper med den ensomhed, som næsten altid opstår i disse situationer. Du føler dig fortabt, frustreret og ked-af-det. Du ved ikke, hvad der sker, du mærker, at det gør ondt, og du trækker dig væk fra din kæreste, ægtefælle og andre. Du har behov for at lære dig selv bedre at kende og forstå, hvad der sker i disse situationer.

Eks.2. Du føler dig afvist:
Du kommer på arbejde, og flere af dine kolleger står og hyggesnakker over computeren. De ænser dig ikke og siger ikke lige godmorgen, da du går forbi. Du føler dig straks ramt. Du føler dig afvist. Du føler, at du er uden betydning. Følelsen af ikke at være god nok kommer til at påvirke hele din dag. Det bliver en dårlig dag på arbejde. Følelsen af afvisning ligger dybt, og du trækker dig væk. Du forstår ikke helt, hvad der sker for dig. Du mærker en forkerthedsfølelse. Du har brug for at dele dine tanker og følelser med en udenforstående.


Eks.3. Du føler dig ekskluderet:
Du har glædet dig til at skulle på ferie med dine venner. Da du ankommer til sommerhuset, føler du dig allerede ekskluderet af fællesskabet. De andre har allerede været der noget tid, og lige meget hvad du gør, føler du ikke at det lykkes dig at skabe kontakt. Du føler dig ekskluderet og bliver trist og negativ. Det tager dig lang tid at blive glad igen og skabe kontakt. Det er svært at være dig. Du vil gerne arbejde på at forstå, hvordan du kan komme hurtigere ud af sådanne situationer.

Sorg, tab, ensomhed

Eks.1. Du føler sorg:
Du har mistet en ven. Du har mistet en kæreste/ægtefælle/et barn. Du har mistet drømmen om et hjem. Sygdom har knust noget indeni dig. Sorg kan have mange ansigter, og kan komme mange steder fra. Du føler måske at andre siger, at du må se at komme videre, og du kan ikke komme videre. Sorgen fylder. Det bliver sorg og ensomhed. Du har brug for at blive lyttet til og få hjælp til at give dig selv tilladelse til at forstå, at det er okay at sørge i dit eget tempo.


Eks.2. Du føler tab:
Du har oplevet flere tab i dit liv. Det du troede var let blev svært. Du troede han/hun blev, men han/hun gik. Du står tilbage med tabet. Tabet om et langt liv sammen. Tabet af en drøm. Tabet ved ikke at få børn. Tabet af et godt helbred. Tabet af gode relationer. Tab kan være svære at forstå og sætte ord på. At acceptere tab er også en sorgproces. Har du givet dig selv lov til at sørge? Har du svært ved at acceptere dine tab? Det kan være godt at få det italesat og få sat nye ord og billeder på.


Eks.3. Du føler dig ensom:
Du føler dig ensom. Du er alene, og du bor alene. Det svære er, at du gerne vil være i en tæt relation, og du er bange for at knytte dig tæt til et andet menneske. Det er for følsomt. Du føler dig for sårbar til at vise et menneske, hvem du virkelig er inderst inde. Det gør dig ensom. Du ved ikke, hvor ensomhedsfølelse kommer fra. Den kommer også, når du går forbi en gruppe mennesker, der står og hygger sig sammen. Den kommer, når du er sammen med en masse mennesker. Den forfølger dig. Du har brug for at se nærmere på, hvor den kommer fra og hvordan den stjæler din livskvalitet.

Efterskrift

Eksemplerne viser situationer, vi kan komme ud for i livet. Det kan være svært at forstå, hvad der foregår og hvordan vores egne tanker, følelser og endda kroppen kommer i vejen for at afklare, hvad der sker i situationen.

Det er meget sandsynligt, at du ikke er vant til at dele dine tanker og følelser med andre mennesker. Det er meget naturligt, og det er der ikke noget forkert i.


Ulempen at går du glip af muligheden for at undersøge, hvordan  virkelig-heden hænger sammen uden for dig selv.


Vi mennesker opdigter vores egne historier om, hvad der foregår i samspillet med andre og i andre, især hvis vi ikke er afklarede og forstår situationer.


I virkeligheden ved vi først noget om andre menneskers indre verden, hvis vi spørger ind til, hvordan de tænker og føler om det skete.


Det er først, når vi er modige og tør spørge, at vi kan opdage noget nyt om de andre og om os selv. Det er der det bliver spændende og givende.


Det er SamRefleksion!